Clicky

خواص انجیر خشک و تاثیر آن بر سلامتی بدن + ارزش غذایی نجیر خشک

انجیر میوه ایست که به میوه بهشتی معروف است، شاید دلیل این نامگذاری تاثیراتی باشد که انجیر روی سلامتی بدن دارد و در قرآن هم نام این میوه ذکر شده و خداوند بدان سوگند یاد کرده. همچنین سخنانی نیز از معصومین درباره خواص این میوه به میان آمده است.

 

حدیثی از امام رضا علیه السلام هست که می‌فرمایند:

 انجیر بوی بد دهان را از بین می برد، لثه ها و استخوان ها را محکم می کند، مو را می رویاند، درد را بر طرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست.

 

انجیر میوه‌ای خوشمزه  و مقوی است که به صورت خشک شده یا تازه در بازار موجود است. فواید انجیر از قرن‌ها پیش مورد مطالعه بوده است اما امروزه مشخص شده که این میوه بهشتی در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند دیابت و اگزما موثر است.

 

میوه انجیر چه خواصی دارد؟


انجیر خشک می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات پرکالری و بدون ارزش غذایی باشد. به خصوص اگر کودکتان در سن رشد است می‌توانید از انجیر خشک شده به عنوان میان وعده او در مدرسه یا خانه استفاده کنید. ترکیب انجیر خشک شده با سایر مغزها مانند گردو، بادام و پسته می‌تواند همه چیزی که برای شروع یک روز پرنشاط نیاز دارید را به شما بدهد. می‌توانید از انجیر خشک شده در وعده صبحانه هم استفاده کنید و به این ترتیب تا پایان روز انرژی فوق العاده‌ای خواهید داشت.
اگر هنوز هم قانع نشده‌اید که خرید این میوه خوشمزه را به لیست خرید خود اضافه کنید با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر از فواید انجیر و تاثیر آن در سلامتی و روش درست کردن چند میان وعده خوشمزه با این میوه آشنا شوید.
 

 


 ارزش غذایی انجیر


این میوه به دلیل داشتن مزه و بوی شیرینش بسیار محبوب است. انجیر کالری بسیار کمی داشته و فاقد چربی است. یک انجیر بزرگ خام و تازه تنها 47 کالری دارد. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید می‌توانید انجیر را جایگزین میان وعده‌های ناسالم کنید.


بسته به ذائقه‌ای که دارید می‌توانید انجیر تازه یا خشک خریداری کنید. سه گرم انجیر خشک شده دارای سه گرم فیبر است. فیبر به درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این انجیر میوه‌ای ملین است و کمک می‌کند مشکلات گوارشی شما رفع شود. استفاده از انجیر خشک به عنوان میان وعده به کاهش کلسترول و قند خون نیز کمک خواهد کرد.

 


نکته : اگر روزانه با مشکلات گوارشی و یبوست رو به رو هستید؛ می‌توانید شب قبل از خواب چند عدد انجیر خشک شده را در یک لیوان آب خیس کرده و در یخچال بگذارید. صبح روز بعد برای رفع یبوست و احساس عطشی که ممکن است مشکل شبانه شما باشد؛ آبی که دور انجیرهای خیس شده جمع شده است را بنوشید. علاوه بر این از انجیرهای خیس شده می‌توانید در درست کردن اسموتی استفاده کنید. انجیری که به این روش درست کردید جایگزین خوبی برای شکر یا شیرین کننده در اسموتی است.

 


انجیر منبع فوق العاده‌ای از کلسیم است که می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و مشکلات رشد کمک کند. هیچ میوه‌ای به اندازه انجیر حاوی کلسیم نیست. پس اگر کودکی دارید که در سن رشد است یا با مشکلات پوکی استخوان رو به رو هستید می‌توانید از ترکیب اسموتی شیر، انجیر و موز در وعده صبحانه استفاده کنید.
اگر دوست دارید که در وعده‌های غذایی یا میان وعده‌های خود میزان بیشتری از آنتی اکسیدان دریافت کنید، انجیر بهترین انتخاب شما خواهد بود. بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت، مشخص شد انجیرهای خشک شده دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان در میان میوه‌های خشک شده هستند. همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان، حفظ زیبایی و کاهش آثار پیری در پوست و مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن و از بین بردن آن‌ها دارند.
 
انجیر یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند : ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم، فلز روی، مس، منگنز و آهن است.
وجود این همه مواد معدنی به تنهایی یک دلیل عالی برای قرار دادن انجیر در لیست خرید است. می‌توانید تکه‌هایی از انجیر تازه را به سالاد میوه خود اضافه کرده یا یک دسر خوشمزه و سالم برای وعده شام درست کنید.


بهتر است همین امروز ظرف تنقلات روی میزتان را که اگر پر از شکلات و شیرینی است برداشته و به جای آن ترکیبی از آجیل‌ها مانند انجیر خشک شده، پسته، بادام و میوه‌های خشک قرار دهید.


البته بهتر است در مصرف هر چیزی حد اعتدال را رعایت کنید. زیرا میوه‌های خشک هم کالری بالایی دارند.
 

 

 
فواید انجیر و تاثیر آن در دیابت


در مطالعاتی که سال ۲۰۱۶ صورت گرفت مشخص شد که تنها میوه انجیر دارای فایده نیست و برگ‌های این درخت هم تاثیر بسیار زیادی در کنترل انسولین و درمان بیماری دیابت دارند. علاوه بر این عصاره انجیر می‌تواند با متعادل کردن اسید چرب خون و ویتامین E در درمان دیابت موثر باشد. اگر دچار دیابت هستید با پزشک خود درباره استفاده از انجیر صحبت کنید و دقت داشته باشید که انجیر تنها می‌تواند مکملی در برنامه غذایی شما باشد و جایگزین درمان‌های پزشکی یا آزمایشات موثر در درمان دیابت نیست.
 

 

فواید انجیر و تاثیر آن در دیابت

 


فواید انجیر و تاثیر آن در زیبایی پوست


در طب سنتی از انجیر به عنوان داروی زیبایی و اکسیر جوانی یاد می‌شود. انجیر تاثیر بسیار زیادی در درمان اگزما، ویتیلیگو و پسوریازیس دارد. بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده، شیره درخت انجیر می‌تواند زگیل را بدون عوارض جانبی درمان کند.

 

 


ماسک زیبایی با انجیر
 

شما می‌توانید از انجیر تازه و خام برای درست کردن ماسک استفاده کنید. همانطور که قبلا اشاره کردیم انجیر منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان است. اگر دچار آکنه هستید می‌توانید چند عدد انجیر تازه را درون میکسر ریخته و با کمی عسل مخلوط کنید و روی پوست تمیز و بدون آرایش خود بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده و بعد با آب ولرم صورتتان را شسته و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک را برای درمان آکنه دو بار در هفته تکرار کنید.
یکی دیگر از ماسک‌هایی که می‌توانید با انجیر درست کرده و چین و چروک‌های صورت را کاهش دهید؛ ماسک انجیر و ماست است. برای درست کردن این ماسک چند انجیر تازه را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چایخوری عسل در مخلوط کن بریزید تا خمیری نرم و یکدست داشته باشد. در صورتی که پوستتان دارای اگزما است؛ پوست انجیر را قبل از درست کردن ماسک جدا کنید. مانند قبل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماسک را روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.
از آن جایی که انجیر منبع خوبی از بسیاری ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان و مواد معدنی است باعث بهبود سلامت پوست شما خواهد شد و گردش خون را در پوستتان افزایش خواهد داد.
 

 


 فواید انجیر و تاثیر آن بر سلامت مو


انجیر یکی از محبوب‌ترین ماده‌ها در ساخت شامپو، نرم کننده و ماسک مو است. این میوه رشد موها را تقویت کرده و رطوبت مورد نیاز مو را تامین می‌کند. وجود ویتامین‌های مغذی مانند : روی، مس، سلنیوم، منیزیم، کلسیم، ویتامین‌های گروه B و ویتامین سی تاثیر بسیار زیادی در سلامت مو خواهد گذاشت. علاوه بر این انجیر در درمان ریزش مو هم موثر است و باعث تسریع در بهبود فولیکول مو می‌شود. به خصوص زنانی که در یائسگی دچار ریزش مو می‌شوند با استفاده از انجیر می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.
 

 


حساسیت به انجیر


حسایت به انجیر و تداخل دارویی یکی از نادرترین اتفاقاتی است که روی می‌دهد. بنابراین اکثر افراد بدون نگرانی از حساسیت یا عوارض جانبی استفاده از انجیر می‌توانند آن را به سبد غذایی خود اضافه کنند.
با این وجود گاهی ممکن است تداخلات دارویی یا حساسیت‌هایی اتفاق بیافتد که بهتر است از آن‌ها باخبر باشید.
در صورتی که به گرده درخت توس یا لاتکس‌ها حساسیت دارید ممکن است به انجیر هم حساسیت داشته باشید. انجیرها بخشی از خانواده توت‌ها هستند. بنابراین اگر به سایر اعضای این خانواده حساسیت داشته باشید ممکن است به انجیر هم حساس باشید.
 
 
علاوه بر این ویتامین K یک ضعیف کننده طبیعی خون است. در انجیر خام و خشک شده هم مقادیر زیادی از این ویتامین وجود دارد. بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می‌کنید بهتر است با مشورت پزشک خود از انجیر استفاده کنید.
 استفاده بیش از حد از انجیر در برخی از افراد می‌تواند باعث ملین شدن سیستم گوارش شود که برای درمان یبوست بسیار مفید است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به اسهال بهتر است در مصرف این میوه حد تعادل را رعایت کرده و اگر با مصرف کم این میوه هم دچار اسهال می‌شوید بهتر است مصرف آن را قطع کنید.
 

 

فواید انجیر


چند دستور خوشمزه با انجیر

 

مربای انجیر : یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی که می‌توانید با انجیر درست کنید؛ مربا یا مارمالاد انجیر است. از این مربا می‌توانید در تهیه پای یا کیک‌های خانگی هم استفاده کرده یا در وعده صبحانه با کره و خامه نوش جان کنید.
 گرانولای انجیر : برای تهیه گرانولای انجیر ابتدا باید جو پرک شده و مغزهایی که دوست دارید مانند گردو، بادام یا مویز (کشمش) را به همراه انجیر خشک شده مخلوط کرده و کمی شکر قهوه‌ای آب شده به همراه اصل به آن اضافه کنید. بعد از آن مخلوط را در سینی فر پهن کنید و در یخچال قرار دهید تا سفت شود. می‌توانید صبح‌ها مقداری از این گرانولا را به همراه شیر و عسل نوش جان کنید.
 
انرژی بار انجیر : با استفاده از خرما، کرده بادام زمینی، تخم کتان و جو دوسر و انجیر می‌‌توانید یک میان وعده خوشمزه و سالم درست کنید.
سس انجیر و زغال اخته شیرین : برای درست کردن یک سس خوشمزه در کنار سالاد سبزیجات می‌توانید از ترکیب انجیر تازه، زغال اخته شیرین شده با سرکه سیب استفاده کنید. این مواد را روی حرارت باید پوره کنید تا ترکیبی یک دست و غلیظ داشته باشد.

 


کلام آخر


فواید انجیر و تاثیر آن بر سلامتی چیزی است که به مرور زمان متوجه آن خواهید شد. بهتر است اگر همین امروز قصد دارید به خرید بروید، خرید انجیر خشک یا تازه را هم به لیست خود اضافه کنید. انجیرها فوایدی بیشتر از آن چه که در این مطلب به آن اشاره شد دارند. شما هم اگر دستورالعمل خاصی می‌شناسید که می‌توانید با انجیر درست کنید آن را با ما به اشتراک بگذارید.
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش