Clicky

خواص میوه خشک موز چیست؟ بررسی ارزش غذایی موز خشک

خواص موز خشک چیست؟ بررسی ارزش غذایی چیپس موز

مقایسه ارزش غذایی موز تازه و موز خشک شده

 

با وجود این که بیشترین آمار تغذیه از میوه‌ها مربوط به سیب و انگور است اما موز هم جزئی از میوه‌های مورد علاقه و محبوب به شمار می‌آید که ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارد. بر اساس آمارهای مربوط به دفتر سرشماری تغذیه از سال ۱۹۹۰ تا به امروز تنها در ایالات متحده آمریکا هر فرد به تنهایی نزدیک به ۱۱.۵ کیلوگرم معادل با ۲۵ پوند موز مصرف کرده است. بنابراین اصلا جای تعجبی نیست که این میوه را تمامی فصول سال در میوه فروشی‌ها ببینید. به دلیل محبوبیت این میوه آمار تقاضای واردات موز از مناطق گرمسیری نسبت به سایر میوه‌ها بسیار بیشتر بوده و به راحتی می‌توانید آن را در هر جایی ببینید. این محبوبیت در بین فرآورده های میوه ها نیز اثر گذار بوده است و در بین میوه خشک های بازار، موز خشک شده یکی از پرطرفدار ترین این محصولات بشمار می رود.

 

 

اغلب ما، عاشق طعم فوق العاده شیرین و بافت نرم موز هستیم. بافت نرمی که این میوه دارد باعث شده تا ترکیب آن با عسل یا جو دو سر یکی از صبحانه‌های محبوب باشد و به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تغذیه کودکان و نوزادان به شمار رود.

 

 

انواع مختلفی از موز تازه در فروشگاه‌ها موجود است و شما بنا به سلیقه خود می‌توانید موز سبز و زرد یا حتی با طعم ترش و شیرین خریداری کنید. هرچه پوست موز زردتر باشد نشان دهنده طعم شیرین‌تر آن است. قیمت مناسب، انواع مختلف و محصولات جانبی از موز که به صورت پودر، برگه خشک شده و چیپس موز در بازار وجود دارد باعث شده این میوه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین محصولات سرزمین‌های گرمایی شده و روز به روز تقاضای بیشتری برای واردات آن شود.

 

 

ارزش غذایی موز تازه

 

ارزش غذایی موز تازه

 

موز منبع سرشاری از ویتامین‌ها و چندین ماده غذایی مهم است که می‌تواند در یک چشم به هم زدن انرژی که نیاز دارید را برای شما فراهم کند.

 

یک عدد موز متوسط تقریبا ۱۰۰ کیلو کالری انرژی برای شما دارد.

 

علاوه بر این یک موز متوسط دارای ۲۷ گرم کربوهیدارت، کمی بیشتر از ۱ گرم پروتئین و کمتر از نیم گرم چربی دارد. با خوردن یک موز به صورت روزانه تقریبا ۲۲ درصد از نیاز شما به ویتامین‌های B6 و ۱۷ درصد نیاز به ویتامین C خواهد شد. همچنین این میوه ۱۲ درصد از میزان از میزان روزانه فیبر و پتاسیمی که بدن باید دریافت کند را تامین می‌کند. بر طبق آمار بدست آماده از وزارت کشاورزی آمریکا یک متوسط باید حدود ۱۱۵ گرم وزن و بین ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر طول داشته باشد.

 

ارزش غذایی موز خشک شده

 

ارزش غذایی موز خشک شده

 

به گفته USDA حدود ۷۵ درصد از وزن یک موز تازه را آب تشکیل داده است. با خشک کردن موز بیش از ۹۶ درصد این مقدار آب از بین خواهد رفت. هرچند که بیشتر توصیه می‌شود که از موز تازه به جای نوع خشک شده آن استفاده کنید، اما باز هم ارزش غذایی موز خشک شده قابل توجه است و می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات ناسالم باشد. موز خشک شده میزان بیشتری انرژی به شما خواهد داد. موزهای خشک شده تقریبا چهار برابر بیشتر از موز تازه فیبر، پتاسیم، کربوهیدرات، قند و کالری دارند. از  مواد مغذی که با خشک کردن موز مقدارش کاهش می‌یابد، ویتامین B6 است. این ویتامین از نوع ویتامین‌های محلول در آب بوده که با از بین رفتن آب موجود در موز مقدار آن کاهش خواهد یافت. علاوه بر این میزان ویتامین C نیز تا ۲۰ درصد نسبت به میوه تازه موز کاهش می‌یابد زیرا این ویتامین هم محلول در آب بوده و نسبت به گرما حساس است.

 

میزان استفاده از موز خشک شده در هر وعده غذایی

مانند سایر میوه‌های خشک شده، اندازه استاندارد مصرف موز خشک شده در هر وعده تقریبا یک چهارم لیوان است. با توجه به این که حجم و وزن موز در روند خشک کردن کاهش  و در عوض میزان قند و کربوهیدرات آن افزایش می‌یابد، بنابراین ارزش غذایی یک چهارم لیوان موز خشک شده معادل خوردن یک عدد موز متوسط است. بنا به گزارش USDA یک وعده یا همان یک چهارم لیوان موز خشک شده، تقریبا ۹۰ کیلو کالری انرژی، ۲۲ گرم کربوهیدرات، یک گرم پروتئین و کمتر از نیم گرم چربی دارد. این مقدار از موز خشک شده تقریبا ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و فیبر را تامین می‌کند. اما این مقدار از موز خشک شده تنها ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 و کمتر از ۳ درصد ویتامین C را تامین خواهد کرد.

 

بنابراین اگر قصد دارید که با خوردن موز نیاز روزانه بدن به ویتامین را تامین کنید بهتر است از موز تازه به جای موز خشک شده استفاده کرده و میزان بیشتری ویتامین دریافت کنید. علاوه بر این حجم موز تازه نسبت به موز خشک شده بیشتر بوده و اگر قصد گرفتن رژیم غذایی دارید، باید بدانید که اکثر مواقع سیر شدن به صورت چشمی است یعنی هر چه حجم غذا بیشتر اما کالری پایین‌تری داشته باشد از نظر ذهنی زودتر سیر خواهید شد.

 

در صورتی که به خوردن موز خشک شده اصرار دارید، می‌توانید کمتر از یک چهارم لیوان موز خشک شده را با سایر میوه‌های کم کالری مخلوط کرده یا از برگه‌های موز در سالادهای رژیمی استفاده کنید.

 

 

 

برگه‌های خشک شده موز یا موز تازه؟

 

برگه موز یا موز تازه

 

پاسخ به این سوال بستگی زیادی به سلیقه شما دارد. استفاده از میوه‌های خشک چندین مزیت نسبت به میوه تازه دارد که یکی از مهم‌ترین این موارد، افزایش مدت زمان نگهداری از میوه با خشک کردن آن است. اما از نظر ارزش غذایی زمانی همیشه توصیه ما استفاده از میوه‌های تازه به جای نمونه‌های خشک شده است.

دقت داشته باشید که همیشه برای خوردن میوه‌های خشک شده نباید زیاده روی کنید، زیرا کالری و قند بالایی دارند. در صورتی که مشکلاتی مانند دیابت، قند خون، بیماری خاص  یا رژیم غذایی دارید، قبل از خریدن برگه‌های خشک شده میوه، حتما جدول اطلاعات غذایی روی بسته را بخوانید. انواع مختلفی از موز به صورت پودر شده، چیپس میوه یا برگه‌های خشک شده در فروشگاه‌های وجود دارد که بنا به سلیقه خود می‌توانید هر کدام را دوست داشتید خریداری کنید. بهترین نوع خشک شده این میوه، نوع کم آب یا نیمه خشک آن است. اگر بتوانید خودتان در خانه میوه‌های مختلف را خشک کنید باز هم بهتر است، زیرا این برگه‌های فاقد مواد افزودنی و نگهدارنده‌هایی هستند که اغلب برای افزایش ماندگاری و طعم میوه به آن اضافه می‌شود. در جدول تغذیه‌ای محصولی که قصد خریداری آن را دارید حتما به عدم وجود شکر و قند دقت داشته باشید. برخی از انواع میوه‌های خشک شده فشرده با برگه‌های خشک شده تفاوت دارند. این محصولات اغلب در روغن و شکر و طعم دهنده‌های مصنوعی پخته و بعد فشرده و خشک می‌شوند. بنا به گفته وزارت کشاورزی آمریکا یا همان USDA میزان کالری و قند موجود در این میوه‌های خشک شده با روکش مصنوعی، شش برابر بیشتر از میوه تازه است، پس حتما به نوع محصولی که قصد خرید آن را دارید دقت کنید.

 

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش