Clicky

فواید میوه‌های خشک و غلات برای کودکان

فواید میوه‌های خشک و غلات برای کودکان

 

تقریبا غذا خوردن کودکان برای همه والدین یک کابوس است به خصوص خوردن غذاهای سالم و دور کردن آن‌ها از غذاها و میان وعده‌ای ناسالم و پر کالری مانند پفک یا فست فودها یک مشکل مشترک بین همه والدین است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تقریبا همه بچه‌های عاشق خوردن دسرهای شیرین و خوشمزه هستند و شما به عنوان والدینشان می‌توانید با دانستن چند نکته به راحتی کابوس خوردن غذاهای ناسالم را از بین ببرید.
همانطور که می‌دانید خوردن دسرهای ناسالم و پرکالری مانند دونات‌های شیرین تاثیر بسیار بدی روی سلامت جسمی بدن و بخصوص دندان‌های کودکان دارد و مصرف زیاد این دسته از دسر و میان وعده‌های می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چاقی، اضافه وزن و دیابت در کودکان شود.
اگر به شما بگوییم که می‌توانید جایگزین‌های سالم و خیلی خوشمزه به جای این دسرها به وعده غذایی کودکانتان اضافه کنید، تقریبا مانند شنیدن خبر پیروزی در جنگ است. اما نکته مهم این است بهترین جایگزین برای این دسته از دسرها چه مواد غذایی هستند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین جایگزین، غلات، آجیل و میوه‌ خشک هستند که نه تنها همه مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند بلکه میزان قند بسیار پایین‌تری نسبت به شیرینی‌های پرچرب و پرکالری دارند. به خصوص اگر از انواع آجیل‌های خام در میان وعده یا دسر کودک خود استفاده کنید. بسته به خواص و مزایای هر کدام از میوه‌های خشک، غلات یا آجیل‌ها می‌توانید دسرهای جذاب و خوشمزه‌ای درست کنید که تبدیل به غذای مورد علاقه کودکتان شود.

 

 

چرا میوه‌های خشک برای کودکان مفید هستند؟


همان طور که می‌دانید میوه‌های خشک، طی فرآیند خشک کردن میوه و تبخیر آب موجود در آن درست می‌شوند که باعث افزایش میزان مواد معدنی موجود در میوه خواهد شد. به این ترتیب کودک شما نه تنها با استفاده از این دسته از خوراکی‌ها مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و سلامت بدنش را دریافت خواهد کرد بلکه به مرور استفاده از ان انرژی بیشتری خواهد داشت و خبری از غر زدن‌های صبح برای رفتن به کودکستان نخواهد ‌بود.


این دسته از خوراکی‌ها بر خلاف شیرینی‌هایی مانند کلوچه و دونات که تنها برای مدت زمان ۳۰ دقیقه انرژی کودک شما را تامین خواهد کرد و بعد از بین رفتن این اثر کودک احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کند، کمک خواهد کرد که کودکتان در تمام روز و به خصوص سر کلاس هوشیار بوده و بتواند با هوش و انرژی بیشتری فعالیت‌های خود را دنبال کند.


شما به راحتی می‌توانید از انواع میوه‌های خشک شده موجود در بازار مانند انجیر خشک، برگه‌های میوه خشک شده، کشمش، توت خشک و غیره به عنوان میان وعده برای تغذیه در مدرسه یا ترکیب آن با ماست میوه‌ای و آب میوه برای صبحانه استفاده کنید. البته بهترین نوع میوه‌های خشک آن دسته هستند که فاقد افزودنی و شیرین کننده‌های صنعتی بوده و قند طبیعی خود میوه را دارند، بنابراین در هنگام خرید حتما به برچسب اطلاعات تغذیه‌ای روی بسته دقت کنید. علاوه بر این می‌توانید خودتان هم در خانه میوه‌های مختلف را خشک کرده و از سلامت آن بیشتر مطمئن باشید.


برای این که کودکتان به خوردن این دسته از مواد غذایی تشویق شود، می‌توانید با هم برای خرید میوه‌های خشک رفته یا در خانه این کار را انجام دهید و با تزئین ظرف غذایش با استفاده از میوه‌های خشک او را به خوردن غذاهای سالم ترغیب کنید.

 

 

بهترین خشکبار و میوه‌های خشک برای کودکان کدامند؟


هر میوه خشک یا غلاتی دارای خواص متفاوتی است. اگر نمی‌دانید کدام دسته از این خوراکی‌ها را برای کودک خود انتخاب کنید، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.

 

چرا میوه‌های خشک برای کودکان مفید هستند؟

 

بادام‌ها


بادام سرشار از آهن؛ کلسیم و فیبر بوده که برای رشد کودکان ضروری است علاوه بر این انواع مختلفی از بادام در فروشگاه‌های وجود دارد که می‌توانید با همراهی کودکتان طعم مورد علاقه او را پیدا کنید. بادام شور، بادام شیرین، بادام هندی، بادام کاغذی و بادام خام از انواع مختلفی هستند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در هر فروشگاه خشکبار پیدا کنید. البته توصیه ما بیشتر به استفاده از انواع خام خشکبار است.
بادام کمک می‌کند که ایمنی بدن کودک شما بیشتر شده و در مقالب بیماری‌های مقاوم باشد. می‌توانید از ترکیب بادام و انجیر یا بادام خرما به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مقوی به همراه شیر برای کودک خود استفاده کنید.

 

 

گردو


یکی از محبوب‌ترین انواع خشکبار و میوه‌های خشک شده، گردو است. همه پدر و مادرها می‌دانند که کودکان عاشق گردو هستند و تقریبا جزء جدایی ناپذیر میان وعده‌های مدرسه‌ای ساندویچ نان و پنیر و گردو است. گردو تقریبا شکلی شبیه به مغز انسان دارد و وقتی کودک شما شروع به یادگیری بدن انسان در مدرسه می‌کند، بهترین فرصت برای ترغیب او به خوردن این خوراکی خوشمزه و مفید است. کودکان عاشق دانستن چیزهای جدید هستند، پس از این فرصت استفاده کرده و به آن‌ها نشان دهید که چطور گردو شبیه یک مغز کوچک مینیاتوری است.


این خشکبار دوست داشتنی حاوی همه اسیدهای چرب مورد نیاز بدن مانند امگا ۳ بوده و در کنار آن حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب، روی و منگنز است. جالب است بدانید که گردو به افزایش هوش کودکان نیز کمک می‌کند.
یک راه ساده برای ترغیب کودکان به خوردن این دسته از مواد غذایی کمک خواستن از آن‌ها در تهیه ظرف غذای مدرسه یا درست کردن غذا است. کودکان عاشق انجام دادن کارها با والدین خود هستند، بنابراین بهتر است یک بازی ساده با او انجام دهید. اگر شاغل هستید از کودک خود بخواهید که ظرف غذای شما برای سرکار را به سلیقه خود آماده کرده و شما هم ظرف غذای مدرسه او را آماده کنید. از او بخواهید که تمام غلات و میوه‌های خشکی که فکر می‌کند شبیه چیزی در طبیعت یا بدن انسان است را پیدا کرده و در ظرف غذای خود قرار دهد. این فعالیت یک بازی مفید برای کودکان است که هم تعامل شما با او را بیشتر کرده و هم هوش او را تقویت می‌کند و مهم‌تر از همه در نهایت ظرف غذایی دارد که پر از مواد مغذی و خوشمزه طبیعی است که جایگزین همه میان وعده‌های ناسالم و پرکالری خواهد شد.

 


کشمش


انواع مختلفی از کشمش در فروشگاه‌ها وجود دارد اما بهترین نوع آن برای کودکان و حتی بزرگسالان، کشمشی است که ما به آن «مویز» می‌گوییم. مویز بدون هسته تاثیر شگفت انگیزی در تقویت هوش کودکان داشته و در کنار آن همه مواد لازم برای تکمیل سلامت استخوان و تامین انرژی کودکان را نیز دارد.


مصرف روزانه کشمش کمک می‌کند کودک شما هرگز دچار کم خونی نشود. این میوه خشک دوست داشتنی حاوی مقادیر بسیار زیادی پتاسیم و آهن بوده و قند طبیعی آن برای سلامت کودک بسیار مفید است.

 

وقت تغییر است!


اگر تا به امروز به دلایل مختلف همیشه از میان وعده‌های ناسالم و بسیار شیرین در ظرف غذای مدرسه یا دسر کودک خود استفاده می‌کردید، حالا وقت تغییر است. این میان وعده‌های ناسالم بدترین چیز برای سلامت کودک شما هستند. بهتر است کمی خلاقیت داشته باشید و ظرف غذای مدرسه او را با چند میوه خشک یا غلات خوشمزه و مقوی تزئین کنید. اگر کودک شما مدرسه نمی‌رود، پس شانس بهتری برای تغییر عادت او دارید. می‌توانید این غلات را در بشقاب صبحانه او اضافه کرده و با هم صبحانه بخورید، از او بخواهید که برایتان لقمه بگیرد و شما هم در عوض به او غذا بدهید. تنها با کمی خلاقیت به راحتی هم می‌توانید عادات ناسالم غذایی را در او از بین برده و در عین حال تعامل و رابطه بهتری با کودکتان داشته باشید. بهتر است اگر روی میز پذیرایی خود را همیشه پر از بیسکویت و شکلات می‌کردید همین الان با کودکتان به فروشگاه رفته و خشکبار و میوه‌های خشک بخرید و ظرف روی میز را پر از انجیر و گردو و پسته کنید.
 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش