Clicky

چه میوه هایی را خشک کنیم؟ نکاتی برای انتخاب بهترین میوه‌های مناسب خشک کردن

چه میوه هایی را خشک کنیم؟

 

وقتی که فصل رسیدن میوه‌های خوشمزه فرا می‌رسد می‌توانید با خشک کردن مقدار قابل توجهی از آن‌ها آذوقه‌ی خود برای فصل بعد را تامین کنید.

شاید چیزی که بیشتر ما نمی‌دانیم این است که تقریبا همه‌ی میوه‌ها را می‌توان خشک کرد و در آینده استفاده کرد. تنها باید بدانید که چطور بهترین میوه‌ها را انتخاب کنید و آن‌ها را در بهترین شرایط به وسیله‌ی دستگاه میوه خشک کن، خشک کنید. میوه‌های خشک شده سرشار از مواد مغذی و سالم هستند اما بخش کوچکی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را می‌توانید به تنهایی به عنوان اسنک بخورید یا در سالاد و دیگر غذا‌ها استفاده کنید. 

در این مقاله با لیستی از میوه‌هایی که می‌توانید در فصل فراوانی خشکشان کنید آشنا می‌شوید.

 

خشک کردن کراب بری یا توت خرس

 

1- خشک کردن کران بری یا توت خرس

 

در صورتی که در دمای بین 50 تا 60 درجه سانتی گراد خشک شوند حدود 10 الی 12 ساعت طول می‌کشد تا آماده شوند. پوست سخت این میوه باعث طولانی شدن فرآیند خشک شدن آن می‌شود.

زمانی که توت خرس‌ها را خشک می‌کنید باید حسابی مراقبشان باشید زیرا اگر بیش از حد خشک شوند یا کاملا خشک نشوند اصلا به نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌رسید. 

 

 

چگونه کران بری یا توت خرس را در دستگاه خشک کن میوه، خشک کنیم؟

 

• توت خرس‌های تازه‌ای که می‌خواهید خشک کنید را همان لحظه بخرید. زیرا این میوه‌ها از لحظه‌ی چیده شدن از درخت شروع به خراب شدن می‌کنند.

• آن‌ها را تمیز بشویید و آب را از روی آن‌ها عبور دهید و در یک ظرف بچینید. 

• در یک ظرف جداگانه مقداری آب جوش بیاورید. آب باید برای پوشاندن توت خرس‌ها کافی باشد.

• آب جوش را روی توت خرس‌ها بریزید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند تا زمانی که پوستشان ترک بخورد (آن‌ها را نپزید).

• شکر را روی توت‌ها بریزید تا به آن‌ها کمک کند تا جای ممکن آب جذب کنند. یک چهارم لیوان شکر برای یک بسته‌ی 300 گرمی توت کافی است.

• به طور مساوی توت خرس‌ها را در دستگاه میوه خشک کن خود قرار دهید. 

• دما را تا حدود 60 درجه سانتی گراد بالا ببرید. فرایند خشک شدن حدود 12 تا 24 ساعت زمان می‌برد. محصول نهایی در زمان لمس شدن باید خشک باشد و حالت جویدنی داشته باشد.

 

 

خشک کردن کران زرد آلو

 

 

2- خشک کردن کران زرد آلو

 

زرد آلود‌های خشک شده اسنک‌های دوست داشتنی هستند. حتما باید زمانی که کاملا رسیده شده اند آن‌ها را خریداری کنید. اگر در زمان خرید صفت هستند آن‌ها نزدیک پنجره در یک پاکت کاغذی قرار دهید تا کمی‌نرم شوند.

 

 

3- خشک کردن هلو

 

خشک کردن هلو‌ها بسیار ساده است اگر که ترجیح می‌دهید قبل از خردنشان خشک شان کنید. سعی کنید از هلو‌های سفت استفاده نکنید چون ممکن است رسیده نباشند. هلو‌های رسیده را اگر فشار دهید کمی ‌نرم هستند و دارای رنگ دلنشینی هستند. دمای ایده آل برای خشک کردن هلو‌ها 65 درجه‌ی سانتی گراد برای 2 ساعت اول و 55 درجه سانتی گراد برای 8 تا 12 ساعت بعد است.

 

 

 

4- خشک کردن سیب

 

با توجه به محبوبیت و فراوانی سیب، این میوه بسیار برای خشک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همه‌ی سیب‌ها بعد از خشک شدن نتیجه‌ی دلخواه را به شما نمی‌دهند. باید بر حسب سلیقه‌ی خود با هوشمندی مناسب ترین سیب‌ها را از میان مجموعه‌ی متنوعی که رو به رویتان قرار دارد انتخاب کنید. 

به عنوان مثال، چیپس‌های خشک شده‌ی سیب گالا ممکن است خیلی شیرین باشند و برای اسنک مناسب نباشند در حالی که سیب‌های مکون هم می‌توانند به عنوان اسنک و هم برای مواد اولیه دیگر خوراکی‌ها استفاده شوند. سیب‌ها را می‌توانید در دمای 55 درجه سانتی گراد به مدت 8 تا 12 ساعت به خوبی خشک کنید.

 

خشک کردن گوجه فرنگی

 

5- خشک کردن گوجه فرنگی

 

گوجه‌ها کاربرد‌های بسیار زیادی دارند. اگر نمی‌توانند وارد ساندویچ شما شوند، پس حتما باید به دنبال راهی برای خشک کردن آن‌ها و استفاده از آن‌ها در غذا‌هایی مانند پاستا و چیلی باشید. نکته‌ی مثبت این است که همه‌ی انواع گوجه‌ها قابلیت خشک شدن دارند. این چیپس‌ها همینطور می‌توانند به صورت پودر دربیایند و برای درست کردن پوره‌های گوجه فرنگی استفاده شوند.

 

 

برای خشک کردن گوجه فرنگیها:

 

• آن‌ها را به صورت تکه‌هایی با ضخامت نیم اینچ خرد کنید (آن‌ها را خیلی کوچک خرد نکنید زیرا در این صورت بعد از خشک شدن سیاه رنگ می‌شوند). می‌توانید دانه‌ها را بیرون بیاورید یا بگذارید بمانند. این به انتخاب خودتان بستگی دارد. 

• آن‌ها را روی سینی‌ها قرار دهید؛ تکه‌ها را روی سر همدیگر قرار ندهید زیرا ممکن است به هم بچسبند و پاره شوند. 

• آن‌ها به مدت 8 تا 10 ساعت در دمای 55 درجه‌ی سانتی گراد خشک کنید. تکه‌های گوجه فرنگی بعد از پخته شدن به سادگی از روی سینی‌ها بلند می‌شوند. همینطور مانند ورقه صاف می‌شوند. 

 

 

 

6- خشک کردن آناناس

 

هر کسی که تا به حال آناناس خشک شده را امتحان کرده باشد به شما می‌گوید که این خوراکی طعمی ‌جادویی دارد. با این که با خشک کردن بخش قابل توجهی از مواد مغذی آناناس از بین می‌روند، باز هم مقدار زیادی ویتامین و قند‌های سالمی ‌که در این میوه‌ی خوشمزه باقی می‌مانند می‌توانند در هنگام ورزش به شما انرژی ببخشند. خشک کردن آناناس برای کسانی که دور از مناطق استوایی زندگی می‌کنند بدون شک تنها راه برای ذخیره‌ی این میوه در تمام طول سال است. آناناس‌ها در دمای 50 و 60 درجه سانتی گراد به مدت 12 تا 16 ساعت خشک می‌شوند. باید هر 8 ساعت آن‌ها را پشت و رو کنید تا به طور متعادل خشک شوند. 

 

خشک کردن گلابی

 

7- خشک کردن گلابی

 

یکی دیگر از میوه‌های خوبی که می‌توانید خشک کنید گلابی است. گلابی خشک شده طعم فوق العاده‌ای به کمپوت‌ها یا سالاد‌های شما می‌بخشد. گلابی‌های خوب برای خشک کردن باید رسیده باشند اما خیلی نرم نباشند.

 

 

برای خشک کردن گلابیها:

 

• آن‌ها را پوست بگیرد، مرکز آن‌ها را بیرون بیاورید و هر کدام را به قطعه‌های نیم اینچی خرد کنید. 

• تکه‌های میوه را در یک کاسه آب اسیدی شده بریزید (آب به علاوه یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه) تا از قهوه ای شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

• میوه‌ها را از آبکش رد کنید و با یک حوله کاغذی آب گیری کنید.

• آن‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید؛ اجازه دهید مقداری فاصله بین آن‌ها باشد تا هوا به خوبی جریان پیدا کند.

• آن‌ها را در دمای 50 تا 60 درجه‌ی سانتی گراد به مدت 8 تا 10 ساعت خشک کنید.

 

 

8- خشک کردن کیوی

 

نمی‌توانید همه‌ی کیوی‌های درون یخچال را قبل از خراب شدن به خورد خانوادتان بدهید؟ خب حتما شگفت زده می‌شوید اگر بدانید کیوی‌ها بعد از خشک شدن هم بسیار سالم و سرشار از مواد مغذی هستند. کیوی سرشار از مواد معدنی و فیبر بوده و همینطور منبع خوبی برای دریافت سریع انرژی است. پیشنهاد می کنیم کیوی خشک را حتما امتحان کنید!

 

 

برای خشک کردن کیویها:

 

  •  کیوی‌ها را بشویید و آب را از روی آن‌ها عبور دهید.
  •  پوسته‌ی قهوه‌ای روی آن‌ها را جدا کنید.
  •  آن‌ها را در اندازه‌های نیم تا ربع اینچی ببرید (خیلی نازکشان نکنید).
  •  تکه‌های کیوی را به صورت یک لایه روی سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید.
  •  آن‌ها را در دمای 55 درجه‌ی سانتی گراد خشک کنید. کیوی برای خشک شدن کامل به چیزی حدود 8 تا 12 ساعت زمان نیاز دارد.

 

 

9- خشک کردن توت فرنگی

 

همانطور که ظاهر قلب مانند توت فرنگی نشان می‌دهد، این میوه فاقد چربی، کلسترول و سدیم است و یک غذای کم کالری است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها (به خصوص ویتامین سی) و آنتی اکسیدان‌ها است و دارای توانایی جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان است. توت فرنگی را بعد از خشک کردن می‌توانید در برشتوک صبحانه، غذا‌های پخته شده و در مجموعه ای از دیگر میوه‌های خشک شده استفاده کنید. خشک کردن توت فرنگی بسیار ساده است زیرا این میوه‌ها نیاز به آمادگی خاصی ندارند.

 

 

برای خشک کردن توت فرنگیها:

 

• آن‌ها را بشویید و در آب کش خشک کنید. چند دقیقه به آن‌ها زمان دهید تا خشک شوند.

• سر سبز رنگ آن‌ها را جدا کنید و آن‌ها را دور بیندازید یا تبدیل به کمپوست کنید.

• آن‌ها را از وسط نصف کنید تا به صورت ورقه‌های نازک دربیایند (ورقه‌های با ضخامت 4/1 تا 8/1 اینچ).

• آن‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید تا زمانی که بعد از دست گرفتن کامل خشک باشند.

• 30 دقیقه به آن‌ها اجازه دهید تا خنک شوند و آن را در ظرف شیشه ای نگه داری کنید.

 

 

10- خشک کردن موز:

 

چیپس‌های موز (تکه‌های سرخ شده یا خشک شده‌ی موز) سرشار از پتاسیم و فیبر هستند و می‌توانند بخش بسیار خوبی از رژیم غذایی سالم شما باشند و بیشتر متخصصان به شما خواهند گفت، بهتر است این اسنک را در خانه درست کنید. زمانی که موز‌ها را برای خشک کردن تکه می‌کنید، توصیه می‌شود آن‌هایی را انتخاب کنید که روی پوست‌شان لکه‌های قهوه‌ای رنگ دارند. از موز‌های خیلی رسیده که روی پوست‌شان سیاه رنگ شده است استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که قبل از خشک کردن موز‌ها باید آن‌ها را آماده کنید تا در طول فرایند رنگشان سیاه نشود. موز‌ها بین 8 تا 12 ساعت و در دمای 55 درجه سانتی گراد خشک می‌شوند. 

 

 

11- خشک کردن انبه

 

انبه یکی از خوشمزه ترین میوه‌های استوایی است که سرشار از ویتامین آ است و باعث بهبود سلامت چشم‌ها می‌شود و از بیماری دجنراسیون ماکولا در چشم جلوگیری می‌کند. این میوه همینطور حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند. انبه‌ها بعد از خشک شدن تبدیل به اسنک‌های بسیار خوبی می‌شوند و می‌توانند به تنهایی یا درون دسر‌های خوشمزه استفاده شوند.

 

 

خشک کردن انبهها بسیار آسان است:

 

  •  انبه‌های رسیده و سفت را جمع آوری کنید؛ به دنبال میوه‌های رسیده باشید اما از انبه‌هایی که خیلی نرم هستند استفاده نکنید. در همین حال باید بدانید که فهمیدن رسیده بودن انبه‌ها تنها به سادگی نگاه کردن به رنگ آن‌ها نیست. بعضی از انواع انبه‌ها وقتی رسیده می‌شوند سبز باقی می‌مانند. بهترین نوع انبه برای خشک کردن باید هنگام فشار داده شدن کمی ‌آب پس بدهد.

  •  انبه‌ها را بشورید و پوست آن‌ها را کامل بگیرید.

  •  میوه‌ها را به اندازه ی 4/1 اینچی تقسیم کنید. اگر دوست دارید کمی‌حالت جویدنی داشته باشند آن‌ها را ضخیم تر ببرید. اما به یاد داشته باشید که تکه‌های ضخیم تر به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.
  •  تکه‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و در دو ساعت اول حرارت دستگاه را روی 60 درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید و در 8 تا 12 ساعت باقی مانده میوه‌ها را با حرارت 50 درجه‌ی سانتی گراد خشک کنید.
  •  بعد از انجام فرایند خشک کردن، اجازه دهید به مدت 10 دقیقه خنک شوند و سپس آن‌ها در ظرفی که امکان ورود هوا به آن وجود ندارد نگه داری کنید.

 

 

12- خشک کردن پرتقال

 

پرتقال‌های خشک شده ممکن است کمی ‌عجیب به نظر برسند. اما خشک کردن پرتقال‌ها یکی از مطمئن ترین روش‌ها برای نگه داشتن طعم طبیعی آن‌ها است. تکه‌های پرتقال بعد از خشک شدن می‌توانند طعم بسیار خوبی به چای یا نوشیدنی‌های سرد شما ببخشند. می‌توانید به عنوان اسنک‌های جویدنی شیرین از آن‌ها استفاده کنید یا آن‌ها را در مافین‌ها، کیک‌ها، سس‌ها یا سالاد‌های خود بریزید. به زبان ساده، هیچ دلیلی وجود ندارد که در فصل فراوانی پرتقال اجازه دهید این میوه خراب شود.

 

 

برای خشک کردن پرتقالها:

 

  •  پرتقال‌های رسیده و سفت را انتخاب کنید.

  •  دستگاه میوه خشک کن خود را در دمای 50 تا 60 درجه‌ی سانتی گراد گرم کنید. 

  •  در همین حال، پرتقال‌ها را بشویید و آن‌ها را خشک کنید.
  •  با استفاده از چاقو لایه‌هایی با ضخامت 4/1 اینچ ببرید. می‌توانید آن‌ها را پوست بگیرید یا با پوست خشک کنید. انتخاب با خودتان است.
  •  پرتقال‌ها را روی سینی‌ها قرار دهید و اجازه دهید برای 15 تا 24 ساعت خشک شوند.
  •  تکه‌های خشک شده را سرد کنید و آن‌ها را در یک بسته یا جعبه که قابلیت نفوذ هوا به آن وجود ندارد ذخیره کنید.

 

 

13- خشک کردن  بلوبری

 

این میوه‌های کوچک آمریکایی سرشار از ویتامین سی و کا، منگنز و فیبر بوده و دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. این میوه‌های مقوی به آسانی قابل خشک کردن هستند. نکته‌ی مثبت آن‌ها این است که نیازی به پوست گرفته شدن، هسته گیری یا سوراخ شدن ندارند. بلوبری‌ها بعد از خشک شدن تبدیل به اسنک‌هایی ترد و شیرین می‌شوند. اگر بلوبری‌ها را خشک کنید و سپس گرم کنید، می‌توانید آن‌ها را بسیاری از غذا‌ها استفاده کنید.

 

 

خب، چطور میتوانید بلوبریها را خشک کنید؟

 

  •  یک ظرف آب جوش بیاورید. 
  •  بلوبری‌ها را بشویید و آن‌ها را در آب جوش بریزید. آن‌ها را به مدت 25 تا 30 ثانیه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان شروع به ترک خوردن کند.
  •  با استفاده از آب کش آن‌ها را آب کشی کنید یا آن‌ها را به یک قاشق سوراخ دار از آب جوش بیرون بیاورید (باید این کار را سریع انجام دهید).
  •  آن‌ها را در کاسه‌ی دیگری حاوی آب یخ بریزید (این باعث توقف فرایند پخته شدن بلوبری‌ها می‌شود).
  •  آن‌ها را آب کشی کنید و کاملا خشک کنید.
  •  آن‌ها را در سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و در دمای 60 درجه سانتی گراد به مدت 12 تا 20 ساعت خشک کنید. 
  •  آن‌ها را سرد کنید و درون یک ظرف خشک نگه داری کنید. 

 

 خشک کردن انگور

 

14- خشک کردن انگور

 

انگور از لحاظ ارزش غذایی یکی از بهترین میوه‌ها برای خشک کردن است. از نظر متخصصان تغذیه انگور سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و می‌تواند به جلوگیری از سرطان، حمله‌ی قلبی، فشار خون، یبوست و دیابت کمک کند. طعم این میوه‌ها بعد از خشک شدن بسیار بهتر از حالت تازه است، همینطور می‌توانید آن‌ها را در بسیاری از اسنک‌ها به کار ببرید و در خانه و محیط بیرون مصرف کنید. اگر کشمش دوست دارید (چه کسی کشمش دوست ندارد!)، می‌توانید آنها را خشک کنید.

 

 

روش خشک کردن انگور:

 

  •  انگور‌ها را بشویید و آبکشی کنید.
  •  آن‌ها نصف کنید.
  •  آن‌ها را روی صفحه‌های دستگاه میوه خشک کن قرار دهید. بخش بریده شده باید به سمت بالا باشد تا آب میوه به سینی زیری نفوذ نکند.
  •  آن‌ها را در دمای بین 50 تا 60 درجه به مدت 6 تا 10 ساعت خشک کنید.

 

 

15- خشک کردن گیلاس

 

گیلاس‌ها چه شیرین چه ترش، سرشار از مواد مغذی هستند. این میوه‌ها دارای مقدار زیادی مواد مناسب برای حفظ سلامتی و آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر مصرف گیلاس‌های تازه می‌توانید همینطور آن‌ها را بپزید یا خشک کنید. گیلاس‌ها در حالت خشک شده می‌توانند به عنوان اسنک خورده شوند یا در سالاد و کمپوت استفاده شوند.

 

 

روش خشک کردن گیلاسها در دستگاه میوه خشک کن:

 

  •  آن‌ها را بشویید. 
  •  هسته‌ی آن‌ها را بگیرید. اگر یک دستگاه هسته گیر گیلاس ندارید این بخش برایتان از همه مشکل تر خواهد بود. پس می‌توانید برای این بخش از بچه‌ها کمک بگیرید.
  •  تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن‌ها نصف کنید یا آن‌ها را به طور یک تکه خشک کنید. این به روشی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید بستگی دارد. اگر می‌خواهید از آن‌ها به عنوان اسنک استفاده کنید، ممکن است بهتر باشد همه را به طور یک تکه خشک کنید. اگر می‌خواهید آن‌ها را در مافین‌ها و گرانلولا استفاده کنید، نصف کردنشان ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد. 
  •  گیلاس‌ها را روی سینی‌ها قرار دهید. درست مثل انگور‌ها بخش تکه شده را رو به بالا بگذارید، وگرنه ممکن است بعدا وقتی می‌خواهید آن‌ها را بردارید به کف ظرف بچسبند.
  •  آن‌ها را در دمای 50 تا 60 درجه‌ی سانتی گراد خشک کنید. خشک شدن آن‌ها ممکن است 13 تا 21 ساعت طول بکشد.

 

 

نکات مفید برای انتخاب بهترین میوهها برای خشک کردن

 

محصول نهایی که از خشک کردن میوه‌ها به دست می‌آیند یا چیپس‌های ترد میوه ای هستند یا میوه‌های جویدنی آدامس مانند. میوه‌های جویدنی را می‌توانید خم کنید یا نصف کنید اما میوه‌های ترد خرد می‌شوند. در واقع، این یکی از مزایای خشک کردن میوه‌ها به نسبت فریز کردن و خشک کردن آن‌ها است. خشک کردن به شما اجازه می‌دهد حالت مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. زمانی که به دنبال بهترین میوه‌ها برای خشک کردن هستید، باید به چند نکته توجه کنید تا بتوانید به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. 

اول این که برای رسیدن به بهترین نتیجه تنها میوه‌های رسیده و سفت را انتخاب کنید. این میوه‌ها باید کاملا رسیده باشند. میوه‌های رسیده و سفت دارای بالاترین میزان قند و مواد مغذی هستند و میوه‌هایی که بافت سفتی دارند سریع تر خشک می‌شوند. میوه‌هایی که زیادی رسیده اند و آن‌هایی که لکه دار شده اند برای خشک کردن مناسب نیستند.

دوم این که به دنبال میوه‌های آب دار و قابل خرد کردن باشید. این میوه‌ها همیشه نتیجه‌ی عالی به دست می‌دهند. در واقع میزان آب درون میوه مشخص کننده‌ی نتیجه‌ی نهایی شما است. به علاوه، توصیه می‌شود که همیشه از فرصت استفاده کنید و به دنبال میوه‌های فصل باشید.

 

 

نتیجه نهایی

 

خشک کردن یکی از بهترین روش‌ها برای نگه داری از میوه‌ها برای مدت زمان طولانی است. زمانی که میوه‌ها را خشک می‌کنید، باید آن‌ها را در زمانی استفاده کنید که در بهترین وضعیت خود هستند. میوه‌هایی که اگر مدت زمانی بیرون بمانند قهوه ای می‌شوند را باید در مخلوطی از آب و آب لیمو قرار دهید.  نکته‌ی آخر این که، به یاد داشته باشید که چیپس‌ها و ورقه‌های میوه‌ی خانگی خیلی دوام ندارند. پس بهتر است برای استفاده‌ی طولانی مدت آن‌ها را درون ظرف‌هایی که به هیچ عنوان امکان نفوذ هوا ندارند نگه دارید.

 

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش